שבר מעורב לשבר מדומה

איך הופכים שבר מעורב לשבר מדומה

איך הופכים שבר מעורב לשבר מדומה?

בכיתה ד' מתחילים ללמוד בחשבון את נושא השברים. בהתחלה, הילדים לומדים את הבסיס – שברים פשוטים. לומדים לראשונה את המושג "שבר" ו-"שבר פשוט", ממה הוא מורכב, איך הוא נראה וצורות שונות שלו. הם לומדים את השמות של השברים כמו חצי, רבע, שליש ושמינית. לומדים להבין מה המשמעות של המספר שנמצא למעלה ומה המשמעות של המספר שנמצא למטה ואיך קובעים מי למעלה ומי למטה. לאחר מכן מגיע השלב של פעולות החשבון. התלמידים לומדים לפתור תרגילים של חיבור וחיסור עם מכנה דומה ומכנה שונה בשילוב עם שאלות מילוליות.

למידע נוסף לחצו כאן

לאחר שסיימו את החלק הראשון הם עוברים לחלק הבא שכולל שני מושגים שחשוב להכיר ולהבין והם נקראים "שבר מעורב" ו-"שבר מדומה". שבר מעורב נקרא כך כיוון שהוא מעורב בשבר פשוט יחד עם שלם, ושבר מדומה נקרא כך כיוון שהוא דומה לשבר המעורב.

 

הילדים לומדים על הפיכת שבר מדומה למעורב ושבר מעורב לשבר מדומה במטרה להקל עליהם בפתרון התרגילים. הפיכת שבר מעורב למדומה כוללת שלושה שלבים: בשלב הראשון משתמשים בפעולת הכפל ומכפילים את השלם במכנה של השבר הפשוט. בשלב השני, משתמשים בפעולת החיבור ומחברים את המונה לתוצאה שקיבלנו בשלב הראשון, כלומר את התוצאה של השלם כפול המכנה. את התוצאה של השלב שני כותבים בתוצאה במונה, כלומר המספר שמופיע למעלה. בשלב השלישי, כל מה שנותר לעשות הוא להעתיק את המכנה של התרגיל למכנה של התוצאה. כלומר, המכנה לא משתנה אלא רק מועתק.

רב הטעות אצל ילדים בהפיכת שבר מעורב לשבר מדומה מתרחשת בעיקר בשני השלבים הראשונים: טעות ראשונה – הילדים לא שולטים בלוח הכפל ולכן כאשר הם מתבקשים לכפול את השלם במכנה הם מקבלים תוצאה שגויה מה שמוביל לטעות נגררת כאשר עוברים לשלב השני ולכן התוצאה תהיה שגויה. טעות שניה, ילדים טועים בחישוב של פעולת החיבור וגם כאן תוצאה פעולת החיבור תוביל לתוצאה שגויה בתרגיל.

 

על מנת למנוע את הטעיות יש שתי אפשרויות: אפשרות אחת היא לחזור ולתרגל את לוח הכפל בדרכים קלות, פשוטות ומהנות כמו משחק. אפשרות שנייה היא לעבוד עם לוח הכפל באופן ויזואלי. כלומר להדפיס אותו כך שהילד רואה את הלוח מול העיניים כל הזמן ולא צריך לחשב את התוצאה. בדרך זו הילד גם ילמד את לוח הכפל וגם ימנע את הטעויות של הפיכת שבר מדומה לשבר מעורב.

 

בהפיכת שבר מדומה למעורב על הילדים קודם לזהות שאכן מדובר במדבר מדומה. איך ניתן לדעת? במידה והמונה יותר גדול מהמכנה מדובר בשבר מדומה. הפיכת השבר המדומה למעורב כוללת ארבעה שלבים: בשלב הראשון נבדוק כמה פעמים נכנס המכנה במונה. אחרי שמצאנו את המספר נרשום אותו בתשובה – זה השלם שלנו. בשלב השני נכפיל את השלם שרשמנו בתשובה במכנה ונרשום את התשובה בצד. בשלב השלישי נבדוק מה ההפרש בין התוצאה שרשמו בצד לבין המספר שרשום במונה. ההפרש הוא יהיה המונה בשבר המעורב שבתשובה. בשלב הרביעי והאחרון פשוט נעתיק את המכנה שהיה בתרגיל למכנה שבשבר הפשוט שבתשובה.

 

הפכית שבר מדומה למעורב מורכב יותר לילדים ודורש יותר זמן עד שהוא מוטמע. לכן מומלץ להסביר אותו שלב אחרי שלב ולהמחיש על ידי דוגמאות וציורים. בכל פעם שהם טועים חשוב להראות להם היכן טעו ואיך לתקן.

הטמעת המעבר משבר מדומה לשבר מעורב ומשבר מעורב לשבר דומה לוקחת זמן ולכן היו סבלנים. ככל שיתרגלו יותר כך החומר יוטמע יותר.

רוצים לדבר איתנו?

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

פרטייך נקלטו בהצלחה

תודה שפנית אלינו!

אשמח לדבר איתכם!

השאירו את פרטיכם ואחזור אליכם

אשמח לתת לכם הצעת מחיר!

השאירו את פרטיכם ואחזור אליכם

לפרטים נוספים
או הזמנה טלפונית

פתח תקווה