איך לומדים למבחן
הבעיה הנפוצה ביותר בקרב תלמידים וסטודנטים היא שהם לא יודעים איך ללמוד ובעיקר לא יודעים איך לומדים למבחן. לחלקם, כאשר הם ניגשים להכין שיעורים, עבודה או ללמוד למבחן, לעתים אין מושג מאיפה להתחיל. אין להם שיטות למידה, סדר ותכנון, הם לא יודעים כיצד לארגן את החומר, אילו פעולות מקדימות לעשות וחסרות להם טכניקות יעילות ללמידה.
בבית הספר מלמדים אותם מקצועות רבים כגון מתמטיקה, אנגלית, מדעים, היסטוריה ועוד, אבל לא מלמדים אותם את הדבר החשוב מכל: ללמוד איך ללמוד, ילדים רבים מתייאשים רק מלראות את הטקסט, התרגילים או כמות המשימות ולכן נוצרים קשיים ופערים שנמשכים רוב שנות לימודיהם ואף, מעבר.
שני הדברים החשובים בטרם מתחילים ללמוד למבחן או להכין שיעורים הם: תכנון זמן הלמידה וארגון החומר. תכנון זמן מתייחס למשך הזמן אותו זקוק התלמיד כדי לעמוד בכל המשימות: זה יכול להיות שעה, יומיים ואף יותר. כשמדובר בהכנת שיעורי בית, עליהם לעשות תיעדוף של המקצועות בהתאם לרמת הקושי, כמות ומערכת הלימודים. כאשר מדובר במבחן, רצוי לחלק את חומר הלמידה לפי ימים והספק, כלומר כמה זמן בכל יום עליו להשקיע כדי לעמוד במשימה. ארגון וסדר החומר מתייחס למעבר על כל החומר לקראת המבחן ובכך לוודא שכל החומר נמצא ומובן. אם לא, זה הזמן לעשות פעולות כדי להשלים את מה שחסר לי ואת מה שלא מובן.
איך לומדים למבחן – עשה ואל תעשה
כאשר מדובר בקריאת טקסטים, הדבר הראשון שעושים ילדים הוא לבדוק את אורך הטקסט. לעתים, כשהם רואים שהוא ארוך, הם מוותרים ועוצרים. חלקם ממציאים תירוצים איך לברוח מהמשימה ואז מתחילים ויכוחים ועימותים עם ההורה. בשלב זה, ההורה כבר עייף ומותש בעצמו ולכן רב הסיכויים שגם הוא יוותר.
כאשר חסרים כלים ומיומנויות למידה, איזו מוטיבציה תהיה להם ללמוד ולתרגל? ולכן, תחילה חשוב להבין על מה הילד צריך לעבוד, האם הוא צריך לתרגל קריאה או שהוא צריך לתרגל הבנת טקסטים או בכלל לתרגל ניסוח והבעה. לכל אחד מאלה דרושה מיומנות שונה ולכן חשוב קודם להגדיר על מה רוצים לעבוד.
במידה וצריך לתרגל הבנת הנקרא ומענה על שאלות – הנה כמה נקודות שיכולות להקל עליו ולהרגיע אותו שכדאי לדעת: ראשית, אין צורך לקרוא את כל הטקסט בבת אחת. תחילה יש לקרוא רק את הכותרת כדי להבין על מה הטקסט עומד לדבר. לאחר מכן, יש לגשת לשאלה הראשונה ולקרוא אותה. לסמן בה את המילים החשובות ואז לעבור לטקסט ולחפש אותן. בדרך כלל תשובה לשאלה הראשונה תופיע בתחילת הטקסט, בפסקה הראשונה, ואפילו בשורות הראשונות. וכך הלאה. אם השאלה הראשונה כללית או מדברת על כל הטקסט, כדאי לעזוב אותה ואחרי שענה על כל השאלות הוא יכול לחזור אליה.
על מה לשים דגש
שנית, חשוב להבחין בין שני סוגי שאלות: שאלות פתוחות ושאלות סגורות אשר שונות זו מזו. בשאלות סגורות, הנקראות גם שאלות אמריקאיות, יש לתלמיד בחירה בין שלוש לארבע אפשרויות ומתוכן הוא צריך לבחור, לעומת שאלות פתוחות שבהן הוא צריך לחפש את התשובה ולרשום בעצמו. במשימות מסוג זה נדרשת ממנו מיומנות נוספת של כתיבה וילדים עם קושי בניסוח והתבטאות או לקות, עלולים לדלג או להתחמק משאלות מסוג זה.
שלישית, בעת ניסוח כתיבת תשובה מומלץ להיעזר במילים מתוך השאלה. למשל: "איזו מכונית קיבל דני ליום הולדתו?" התשובה: "דני קיבל ליום הולדתו מכונית צהובה".
בכל שלב בקריאה, על מנת לוודא הבנה, יש להסביר מילים חדשות או מילים שהוא לא מכיר. כך גם מגדילים אוצר מילים והוא יוכל להשתמש בהן בשאלות במידה ויצטרך.
אם רוצים לשפר את הקריאה, מומלץ להגדיר מראש כמה שורות או פסקאות כדי לא לייאש אותו וכדי להנגיש לו את תחושת ההצלחה כאשר יגיע ליעד. לאחר שקרא אפשר להמשיך לעוד פסקה או להמשיך במועד מאוחר יותר. אם הוא צריך לתרגל הבעה וניסוח, גם במקרה זה אין צורך לקרוא את הסיפור בבת אחת, אפשר לעבוד על זה בחלקים. אך אם כן צריך לתרגל הבנת הנקרא והבחנה בין עיקר וטפל, הכרת מילים חדשות אז כדאי ומומלץ להשתמש בשיטות שיקצרו וייעלו לו את הדרך.
ילדים בעלי הפרעות קשב או ילדים שמאבדים ריכוז מומלץ אחרי מספר שאלות לעשות הפסקה של 5 דקות, לשתות כוס מים, אפילו לקפוץ או למתוח ידיים כדי לחלץ עצמות ואז לחזור. לא מומלץ לדחות את זה יותר מדי כי אז הוא ישאב לדברים אחרים ויאבד את החשק ללמוד.
קיימות מגוון שיטות לזכור חומר, ללמוד איך ללמוד, ומה שמתאים לאחד, לא בהכרח מתאם לאחר, לכן חשוב לתת לתלמידים מספר שיטות וטכניקות וכל אחד יכול לבחור לפי מה שמתאים לו. אנו בעט ללמוד מאמינים שכלים ומיומנויות למידה יעילים מעלים מוטיבציה ללמידה ומאפשרים לתלמידים להפוך את החוויה לקלה ומהנה, ולכן יצרנו קורס ללמוד איך ללמוד. לפרטים נוספים לחצו כאן