איך לכתוב בלי שגיאות כתיב

כך תעבדו עם הילדים על תיקון שגיאות כתיב

כמה פעמים בדקת לילד שלך שיעורים וראית שהוא כתב את המילה "נכנס" עם ח' או את המילה ארמון עם ע' וידעת שהילד שלך זקוק לכללים לכתיבה ללא שגיאות כתיב.
התופעה הזאת – שגיאות כתיב, ואיך לכתוב בלי שגיאות כתיב, ידועה, מוכרת וקיימת בכל שפה ואף מטרידה הורים רבים.  היא מופיעה לראשונה אצל ילדים לקראת גיל 6, בשלב רכישת הכתיבה. עד גיל 6 הם רכשו את השפה המדוברת ובשלב זה עם עוברים לשפה הכתובה.

בשפה העברית אותיות בעלות צליל זהה כמו האותיות א', ה', ע' נשמעות אותו דבר, וכך גם האותיות ק' ו-כּ' וכן הלאה. בזמן הכתיבה הם בוחרים את האות שנראית להם וכאן מתגלה התופעה הידועה המכונה "שגיאת כתיב"

דברו איתנו

052-8658460phone

אין מה להיבהל. זה טבעי, לגיטימי ונורמלי לחלוטין. אך כמו כל דבר כדאי לעבוד על זה וללמוד לכתוב בלי שגיאות כתיב ומה הן האותיות הנכונות בכל מילה. אז נכון, ככל שהילד גדל הוא נחשף ליותר מילים וכותב יותר בין אם זה דרך בית ספר או מחוץ לו אך עדיין אם לא תהיה עבודה ממוקדת בנושא לא יהיה שיפור שגיאות כתיב והוא ימשיך איתן  עד לחייו הבוגרים ועשוי להשפיע על הביטחון העצמי שלו, על כך שיצחקו עליו במסגרות שונות, או אפילו יתייגו אותו כטיפש מה שעלול להוביל אותו מלהימנע מלכתוב ליד ועבור אנשים.

אז איך לתקן שגיאות כתיב?

יש הרבה דרכים לעבוד על שגיאות כתיב. אחת הדרכים הישנות והמוכרות היא לקרוא לכתוב עם דגש על כתיבה, וככל שנקדים להתאמן, כך ייעלמו השגיאות. אז נכון, הילדים מתחמקים מכתיבה, אין להם כוח, לא בא להם, אז הנה כמה אפשרויות שיכולות להפוך את תהליך הלמידה לקלה ופשוטה יותר.

אפשרות ראשונה היא להגיד להם להכין את רשימת הקניות לבית ובפרט אם יש מצרכים שהם רוצים ואוהבים. כשהם ירשמו "לֶכֶם" במקום "לחם", "חָלַו" במקום "חלב" או "קֶתְשוֹפ" במקום "קטשופ" תוכלו לתקן.

אפשרות שניה היא לעבוד על מילים לפי השורש שלהם. למשל המילה "אכלתי" השורש שלה הוא א.כ.ל ולכן כל מילה משורש זה תהיה עם א.כ.ל. ניתן גם לשחק משחק שבו אומרים את השורש ומי שמוצא את הכי הרבה מילים מהשורש הזה ניצח. כך גם יעשיר את אוצר המילים שלו וילמד איך להטות את המילים לשם פעולה, שם עצם ועוד.
למשל, מאכל, אכילה, לאכול, אוכל

אפשרות שלישית, מאחר וכל ילד מסתובב עם טלפון נייד זה הזמן להשתמש בזה לטובתינו ולהתכתב איתו בטלפון. כך תזהו את השגיאות ותוכלו לתקן.

אפשרות רביעית, לכל קבוצת מילים מאותו נושא יש אות מובילה שאיתה כותבים. למשל, הנושא אנשים כל המילים הקשורות לקבוצה זו מתחילות או מסיימות באות א': איש, אישה, אמא, אחות, סבא, אחיין וכו. דוגמא נוספת: נושא טבע מילים קשורות: עץ, ענף, עציץ, נטע, גבעול, מעדר ועוד.

אפשרות חמישית היא לעבוד על מילים בעלות צליל זהה שתמיד יש נטייה לבלבל ביניהם: לדוגמא "אם ו-עם", "על ו-אל", "קח וכך", "כהה וקהה". לכל זוג מילים מומלץ לרשום משפט לדוגמא. כאשר מילה נכנסת לתוך הקשר יותר קל לזכור אותה. למשל:
"קח את הספר שלך משולחן בבקשה" – "הילד מכין שיעורים כך שיהיה לו קל במבחן"

אפשרות שישית, ילדים נרתמים לעשיה כאשר מדובר בתחום או נושא שהם אוהבים. לכן, בחרו נושא או תחום שהילד אוהב ובקשו ממנו להכין משחק טריוויה, לכתוב סיפור, או כל דבר שייתן לו מוטיבציה ו"ישכיח" ממנו את עניין הכתיבה. כך הוא ייהנה ותוך כדי אתם תתקנו את השגיאות.

אפשרות שביעית היא לתלות בבית מלא פתקי ממו ועל כל פתק לרשום את החפץ ותאירו שלה. למשל לשים פתק על השולחן שלכם שבו יהיה כתוב: שולחן עגול גדול. אפשר להשתמש בתיאורים, צבעים, צורות או כל דבר העולה על דמיונכם.
כמובן אם יש מילה שאתם לא בטוחים איך רושמים – תבדקו ותוודאו על מנת לא להטעות אותו

אז אם גיליתם שגיאות כתיב אצל הילד שלכם ואתם מגלים התנגדות מצידו לעבוד על זה, דברו איתו תכלס, מה ייצא לו מזה, ולמה כדאי לו. הזכירו לו את הסיטואציות שבהן היה צריך לכתוב ונמנע כי לא ידע. חפשו את הדרך הנכונה לעבוד איתו  ותזכרו שבכוח ובפקודות זה אף פעם לא יעבוד.

רוצים לדבר איתנו?

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

פרטייך נקלטו בהצלחה

תודה שפנית אלינו!

אשמח לדבר איתכם!

השאירו את פרטיכם ואחזור אליכם

אשמח לתת לכם הצעת מחיר!

השאירו את פרטיכם ואחזור אליכם

לפרטים נוספים
או הזמנה טלפונית

פתח תקווה