אסטרטגיות למידה בשפה – ניהול זמנים בתקופת עומס
השנים האחרונות בתיכון הן השנים הכי מורכבות. כל תלמיד שמסיים כיתה ט' ופניו לתיכון כבר שמע מבוגרים אחרים, אחים או בני משפחה, על הקושי הטמון בשלוש השנים בתיכון. זה מתחיל בכיתה י', בה נפגשים התיכוניסטים לראשונה עם הבגרויות והמתכונות שקובעות את הציון בתעודת הבגרות. בשנה זו, בדרך כלל עושים התלמידים יחידה אחת או שתיים מתוך סך כל היחידות במקצועות מסוימים, במטרה להפחית את כמות החומר בכיתות יא' ו-יב'. משם זה ממשיך לכיתה יא', השנה הכי לחוצה, עם הכי הרבה מבחנים שמכילה את רב הבגרויות ויחידות הלימוד. ולאחר מכן, כיתה יב', השנה האחרונה, שחותמת ומסיימת את הלימודים שהחלו אי אז לפני 12 שנים שאותה יציגו כשירשמו לאוניברסיטה או למכללה. במחצית הראשונה של השנה התלמידים עוד מגיעים לבית הספר ולומדים חומר, אך במחצית השנייה, ה"יודבדניקים" כבר לא מגיעים לבית הספר, אלא יושבים בבית ולומדים ולכן חשוב שילמדו אסטרטגיות למידה בשפה.
למידע נוסף לחצו כאן
הקושי הרב בשנים אלו, נעוץ בעיקר במקצועות רבי המלל כמו היסטוריה, אזרחות וספרות, שמדירות שינה מעיני התלמידים, מאחר וכל נושא מכיל הרבה מאוד חומר שיש לזכור ולשלוף בעת המבחן. למעשה, הבעיה מתחילה עוד הרבה קודם – בהכנה וארגון החומר בהתאם ללוח הזמנים שיש להם. תלמידים מדלגים, או כלל אינם מודעים לשלב זה בתהליך הלמידה. כך יוצא שרב התלמידים פשוט ישר מתחילים ללמוד מבלי שעשו הכנה מוקדמת ותכנון נכון ואז נבהלים מכמות החומר, מסתבכים או לא מבינים, קופצים מנושא לנושא מבלי שהטמיעו את הנושא הקודם.
אסטרטגיות למידה גם במקצועות הריאליים
גם במקצועות הריאליים כמו מתמטיקה, פיזיקה וכימיה דרושה הכנה מוקדמת ותכנון זמן. בשונה ממקצועות רבי המלל, כאן נדרשים התלמידים לפתור תרגילים ולהציג את הדרך בעזרתה הגיעו לפתרון. כמות המלל בה משתמשים התלמידים כאן קטנה משמעותית כי יש פחות לזכור ולכן תלמידים שמתקשים לזכור חומר רב יעדיפו מבחנים במקצועות אלו.
לכל תלמיד יש את המקצועות שהוא יותר חזק בהם, לעומת מקצועות שהוא פחות אוהב וטוב בהם. יחד עם זאת, עליו לעבור את כל הבחינות ולעמוד בכל הדרישות בכדי לקבל את תעודת הבגרות הנכספת עליה הוא עומל במרץ 12 שנים.
בתקופה זו, התלמידים מתמודדים עם עומס לימודים ולחץ רב. מצד אחד, למידה סביב השעון ומצד שני, רוצים גם ליהנות מהתקופה הנפלאה הזאת בה הבוגרים מבינהם כבר לומדים נהיגה, נמצאים בקשרים רומנטיים, ספורטאים שהגיעו לנבחרת הבוגרים ומתאמנים 4-5 פעמים בשבוע, וגם זמן לבילויים ופנאי.
האתגר אצל רובם טמון ביכולת לשלב בין השניים. תלמידים רבים מגיעים לישורת האחרונה בלימודים בלי אסטרטגיות למידה לתיכון וחווים לחץ, מצד אחד על כך שלא מספיק להם הזמן ומצד שני, לחץ מצד המורים ועמידה בציפיותיהם.
סדנת אסטרטגיות למידה של עט ללמוד מעניקה לתלמידים כלים שילוו אותם בתקופה לחוצה זו של חייהם, ויתרה מזאת, ימשיכו וישמשו אותם בחייהם כבוגרים. למשל, יכולת ניהול זמן בצורה יעילה ונכונה, הצבת מטרות ויעדים והפעולות להשגתם, איך לעבוד בצורה מסודרת ומאורגנת, יכולת ניהול בלת"מים ושינויים של הרגע האחרון בלו"ז.
תלמידים שהשתתפו בסדנאות אסטרטגיות למידה מספרים שבעקבות הסדנה הרגישו שירד להם המון לחץ, הם ידעו איך לנהל את לוח הזמנים שלהם ובמקביל להמשיך לעשות את הדברים שהם אוהבים. מחקרים מחזקים זאת ומראים שילדים שהציבו לעצמם יעדים ברורים ובנו תכנית עבודה מסודרת, הצליחו להשיג את היעדים.
לפרטים נוספים על הסדנאות שלנו לחצו כאן