הצלחה בלימודים – איך לגרום לילד לרצות ללמוד?
לא תמיד אהבתי ללמוד. כילדה בבית ספר נאלצתי להתמודד לבד עם שיעורי הבית, כי לא היה באמת מי שיעזור ויסביר לי, לתכנן לעצמי את הלמידה למבחנים. אז המצאתי שיטות שתעזורנה לי לזכור ולשלוף את החומר בזמן מבחן. למדתי לנהל ולתכנן את הזמן שלי, כי רציתי גם זמן לבלות עם החברים וללכת לחוגים. לא היה לי מושג, שמה שעשיתי כילדה נקרא היום "מיומנויות למידה", תכנון זמן, סדר וארגון.הדבר שהוביל אותי היה הצלחה בלימודים.
הורים רבים מתלוננים על כך שהילדים לא רוצים ללמוד. "זה לא מעניין", הם מצטטים את הילדים. ורוצים לדעת איך לגרום לילד להצליח בלימודים. כדי לענות על השאלה הזאת צריך להבין מהי הסיבה: האם זה לא מעניין כי הדרך שבה מועבר החומר בכיתה לא מותאם לילד ואז הוא לא מוצא בזה ענין, סיבה נוספת היא שיכול להיות שהחומר קשה או שהוא לא הבין ועכשיו זה הפך להיות "לא מעניין". סיבה אחרת היא שפשוט הם לא יודעים איך ללמוד, איך לגשת לחומר, איך לנהל את הזמן ומה עושים קודם.
לכל ילד יש מוטיבציה. השאלה היא איזה סוג. מוטיבציה חיובית תבוא לידי ביטוי ברצון ללמוד עוד, להכין שיעורי בית, להקשיב בכיתה ולבקש עזרה גם אם זה קשה. לעומת זאת, מוטיבציה שלילית תבוא לידי ביטוי בהאשמות, תלונות על המורה, על כמות שיעורי הבית ועל כך שזה משעמם, ולכן גם לא ישקיע שום מאמץ. כאשר הילד פועל מתוך מוטיבציה שלילית חשוב לבדוק מהיכן היא נובעת וללמד אותו שאפשר אחרת – הוא רק צריך לרצות.
איך לגרום לילד ללמוד?
על מנת לענות על השאלה איך לגרום לילד ללמוד, נציין כמה נקודות שיסללו לנו את הדרך:
ראשית, להסביר לו את החשיבות והאחריות שלו בלמידה. להמחיש לו איך זה יעזור לו בעתיד. כמה זמן וכסף זה יחסוך לו. זה לא שהוא לא יוכל לתקן בעתיד, אבל אם עכשיו יש לו את זה בחינם וזה גם ככה מה שהוא אמור לעשות אז למה לא לעשות את זה?
שנית, מומלץ לבדוק האם יש מקצועות מסוימים שקשים לו בגלל לקות מסוימת שמקשה עליו בהקשבה, בלמידה, בלזכור או בשליפה של חומר ובמקרה כזה מומלץ לגשת למורה להוראה מתקנת, או לפנות אלינו, כדי שיקבל כלים להתמודד עם הקושי.
שלישית, חשוב לבדוק האם קיימת בעיה מסוימת עם המורה. במידה וכן, כדאי להיוועץ עם יועצת, לערב את המנהלת ולפתור זאת.
רביעית, למידה מהנה יותר היא למידה חוויתית. במידה וקיים נושא מסוים שבו הוא מתקשה, הפכו אותו לחוויה. למשל, אם הילד מתקשה בחשבון, ויש לו אוסף של מחקים או פקקים המחישו לו זאת. במידה ואין לו אוסף כזה, ניתן להשתמש בחפצים שיש בבית כמו עפרונות, עטים או אפילו אגוזים, תפוחים או ענבים.
חמישית, בעידן הדיגיטלי של היום ניתן ללמוד כמעט כל חומר דרך סרטונים ביוטיוב או דרך קורסים דיגיטליים. חשוב לוודא שאכן הקורס נותן מענה לצורך המבוקש ומועבר בצורה פשוטה וברורה. גם אנחנו, בעט ללמוד מציעים מגוון קורסים דיגיטליים – לקורסים שלנו לחצו כאן
רגשות ולמידה הולכים יחד
שישית, האם אתם יודעים מה הילדים שלכם מרגישים לגבי הלמידה? מה הם חושבים על בית ספר, המקצועות הנלמדים שם ואם היו יכולים לשנות, איזה מקצוע היו מוסיפים. חשוב לדבר עם הילדים ולייצר שיח שבו תוכלו לתת מענה לרגשות ולבטים שלהם. דרך אחת לעשות זאת היא דרך כלי מיוחד שפיתחנו בעט ללמוד "מחברת החוויות שלי" ומטרתו לתרגל חוויות, רגשות וחלומות אותם חווים הילדים במהלך היום יום.
שביעית, הימנעו מהשוואות וביקורת. אף אחד לא אוהב שמשווים אותו לאחרים או שמעבירים עליו ביקורת. אם בכל זאת אתם רוצים להבהיר נקודה מסוימת, עשו זאת בדרך חכמה ואם אתם לא יודעים איך בקשו עזרה.
שמינית, לא מומלץ להתנות את הלמידה במתנות או פרסים, מאחר והילד מפתח תלות בפרס ולא פועל מתוך כוונה ללמוד ולהשתפר, אלא כדי לקבל את מה שהוא רוצה. למשל, "אם תלמד למבחן נקנה לך משחק חדש לאקס בוקס". הילד צריך להבין שהלמידה היא בשבילו.
תשיעית, מערכת היחסים שלכם חשובה יותר מלימודים. כשילד נותן אמון בהוריו ומרגיש שיש לו גב ותמיכה הוא יכול לצלוח כל קושי. ולכן, אם תכנסו למאבקים עם הילד על לימודים רב הסיכויים שתפסידו אותו וזה לא שווה את זה. במידה ואתם מזהים שזה לא עובד, היעזרו בגורם חיצוני: מורה פרטי, חבר, שכן או בן משפחה אחר.
עשירית, כל הורה רוצה לעזור לילד שלו שיהיה לו קל וטוב, אך חסר לו את הידע והכלים המקצועיים. לכן, אנחנו בעט ללמוד מציעים פתרונות לילדים שרוצים ללמוד ולהשתפר ולהורים שרוצים לעזור להם ולשפר את מערכת היחסים אבל לא יודעים איך. לצפייה בפתרונות שלנו לחצו כאן
מתוך עבודה עם ילדים לאורך השנים, ראיתי הרבה ילדים שעם הכוונה נכונה, הדרכה וכלים מותאמים לצורכיהם, המוטיבציה עלתה, הגישה השתנתה משלילית לחיובית והאווירה בבית הפכה נעימה ורגועה יותר. ילדים אלו גילו סקרנות בתחומים נוספים, שיפרו ציונים והתנהגות ואף בסוף שנה קיבלו תעודת הצטיינות.
זכרו! אי אפשר להכריח ילד ללמוד. אפשר לגרום לו להבין מה ייצא לו מזה, לתת לו כלים ועזרה. את הדרך להצלחה הוא חייב לעשות בעצמו.
לפרטים נוספים מוזמנים ליצור עמנו קשר.