לימוד כתיבה נכונה

לימוד כתיבה נכונה

לימוד כתיבה נכונה בעברית

בכל שפה יש את הדרך לכתיבה נכונה של האותיות וכך גם בעברית – השפה שלנו. לימוד כתיבה נכונה מתחיל מגיל צעיר. כבר בגן נחשפים הקטנטנים לאותיות האלף בית בעברית בפעם הראשונה. בשלב הראשון הם לומדים לזהות ולכתוב את סוג הכתב הראשון שנקרא "דפוס" ובשלב השני, בכיתה א' הם לומדים את סוג הכתב השני המכונה "כתב יד" – זהו הסגנון שבו כותבים רב בני האדם הבוגרים. מהרגע שבו לומדים הילדים את סגנון כתב היד, הם לא חוזרים יותר לסגנון הדפוס.

למידע נוסף לחצו כאן

הורים רבים מתלוננים על כך שהם לא מבינים את הכתב של ילדיהם ומכנים זאת "כתב חרטומים". הכתב לא קריא, המחברת מבולגן, לא ברור איפה מתחילה מילה ואיפה היא מסתיימת והילדים עצמם מתקשים לקרוא את מה שכתבו, מקבלים הערות מהמורים ומההורים, דבר שמוריד להם את המוטיבציה ואת הרצון להתאמן ולהשתפר וחלקם יעדיפו להימנע מלכתוב.

לימוד כתיבה בעברית מתחיל באחיזה נכונה של העיפרון, ממשיך להכרת המחברת, תפקיד השורה והשוליים ומסתיים בכתיבה נכונה של האותיות. כאשר הילד מחזיק את העיפרון בצורה נכונה, יודע היכן עליו להניח אותו על הדף בבואו לכתוב את האותיות, ומבין שחשוב לשמור על רווחים בין מילים ולא בין אותיות, תהליך הכתיבה יהיה קל. שלבים אלו הינם קריטיים לתהליך הכתיבה מאחר שהם מהווים את הבסיס למהירות ואיכות הכתב בהמשך חייו.

הדגש בלימוד כתיבה עברית הוא בכתיבה נכונה של האותיות. אך לפני כן, חשוב להבין שגם לשוליים יש תפקיד במחברת. תפקיד השוליים הוא לסמן היכן מתחילים לכתוב את המילים והיכן מסיימים. רב הילדים לא יודעים זאת ומתחילים לכתוב מאמצע השורה או לחלופין, ממשיכים לכתוב גם אחרי השוליים. במקרים רבים ילדים מדלגים על שורה וכך נוצרות במחברת שורות ריקות. כל הטעיות האלו, מפריעות לקריאה ולכן חשוב לעבוד על כך.

מאחר ורב השאלות והמשימות נכתבות בשפה העברית, כולל שאלות מילוליות בחשבון חשוב לדעת על מה לשים לב. רב האותיות בעברית נכתבות מלמעלה למטה ובשונה מסגנון הדפוס, סגנון הכתב מעוגל יותר ולכן ילדים בעלי חגורת כתפיים חלשה, או קושי במוטוריקה עדינה עלולים לחוות קושי בכתיבה. ניתן לפתור זאת בעזרת עבודה עם איש מקצוע ותרגילים שאפשר להתאמן עליהם בבית.

לימוד כתיבה דורש תרגול ואימון ולכן ההמלצה היא להתאמן כל יום כ-15 דקות. ניתן לחלק את האימון לשני חלקים במהלך היום כדי לא להעמיס על הילד. קצב הלמידה וההתקדמות תלוי בילד. כך, באותיות פשוטות יחסית כמו י', ו', נ', ס' אפשר להאיץ, ובאותיות שדורשות יותר תרגול ועבודה עם היד כמו ל', ד', מ' סופית, צ' סופית ו-פ' סופית, אפשר להתקדם בצעדים איטיים יותר. הדבר החשוב ביותר הוא לתת לילד את הזמן שלו. לא להלחיץ או לזרז אותו.

 

שיפור הכתיבה יעשה אך ורק על ידי כתיבה וזאת גם דרך מצוינת ללמד אותו מילים חדשות, או להשתמש במילים שעלולות להיכתב כשגיאה. ההמלצה היא להפוך את תהליך הלמידה לחוויה כך שתהיה לילד חוויה טובה.

עם הרבה סבלנות ודגשים המותאמים לכל ילד, השינוי יתרחש יותר מהר מהמצופה. ויותר מהכל הביטחון והדימוי העצמי של הילד יעלו וכך גם המוטיבציה להמשיך להשתפר.

אנו בעט ללמוד מציעים קורס דיגיטלי ללימוד אותיות האלף בית בכתב בצורה נכונה. הקורס כולל 37 סרטוני וידאו ממוקדים דפי עבודה לתרגול. לפרטים נוספים לחצו כאן.

רוצים לדבר איתנו?

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

פרטייך נקלטו בהצלחה

תודה שפנית אלינו!

אשמח לדבר איתכם!

השאירו את פרטיכם ואחזור אליכם

אשמח לתת לכם הצעת מחיר!

השאירו את פרטיכם ואחזור אליכם

לפרטים נוספים
או הזמנה טלפונית

פתח תקווה