אף תסריטאי לא תיאר לעצמו שכך יראו "אחרי החגים 2023", אבל לצערנו זאת המציאות.
בשבעה באוקטובר קיבלנו אגרוף בבטן הרכה: צו 8 גייס את אנשי המילואים. בעלי תפקידים חיוניים התבקשו להגיע למקום עבודתם ומאז עובדים מסביב לשעון.
עסקים רבים נסגרו, ערים וישובים פונו, והפגיעה במשק היא אנושה.
לקח זמן עד שמוסדות החינוך נפתחו מחדש ומאז אותה שבת שחורה ההורים ומערכת החינוך חווים אי יציבות, פערים לימודיים וברור לכולנו שללמידה בצל המלחמה יש ותהיינה השלכות.
מאז תחילת המלחמה נלוו באופן טבעי פחד, דאגה וחוסר ודאות. כל אלו מערערים על השגרה.
אחת הדרכים לגרום לילדים ובני נוער, ללא קשר לגילם, מגילאי הגן ועד התיכון, להתמודד עם מצב מלחמתי היא לשמור על שגרה יום יומית.
השגרה מסייעת להם להירגע ולתפקד בצורה אופטימלית ומאפשרת להתמקד בפרטים היום יומיים ולא להישאב לפחדים ולאיומים.
יתרון נוסף בשמירה על שגרה בזמן מלחמה הוא שהיא מסיחה את דעתם של הילדים מהמצב אותו הם תופסים כמאיים ומאפשרת להם להתמקד בלימודים,
לשפר את היכולות ולהתאמן על המיומנויות. לכן יהיה להם קל יותר לשמור על יציבות רגשית ולהתמודד עם בעיות ואתגרים.
לטווח הרחוק, ילדים שיקפידו לשמור על שגרה, ילמדו לנהל את הזמן ואת המשימות שלהם ישפרו את יכולות הניהול שלהם ויהיו מוכנים ללמידה עצמאית,
יתמודדו בצורה טובה יותר במערכות יחסים חברתיות והיכולת לפתור בעיות ואתגרים במצבי חירום תעלה משמעותית.
תחשבו לרגע, כיצד ירגיש ילד שישמור על שגרה ויצלח אתגרים בסוף תקופה זו.
מה יוכל לומר לעצמו על הדרך אותה עבר. כמה גאווה תהיה לילד לצד כל תקופת העצב הפחד והדאגה. הם יוחלפו בביטחון עצמי ובמסוגלות אישית ואמונה בעצמו.
שמירת השגרה נוצרת בראש ובראשונה על ידי דוגמא אישית של ההורים, ותהווה בסיס איתן לביטחון הילדים.
דרך זה נוכל לעודד את הילדים ללמידה. במאמר הזה, אחלוק איתכם טיפים וכלים שיכולים לעזור לילדים להצליח ללמוד גם בשעת מלחמה.
טיפים ללמידה בזמן מלחמה:
1. תקשורת פתוחה – חשוב לשמור על תקשורת פתוחה וכנה עם הילדים.
לומר משפטים מחזקים ומעודדים כגון: "אני כאן איתך", "אני אשמור ואגן עליך".
מומלץ לפרט את הפעולות שאתם עושים כדי להמחיש להם שאלו לא סתם "דיבורים באוויר",
כמו למשל: "אם תהיה אזעקה תבוא איתי לממ"ד".
2. לגיטימציה לשאול שאלות – עודדו אותם לשאול שאלות על המצב והתאימו את התשובות לגיל הילד.
כמו כן, חשוב לתת לגיטימציה לכל רגש שעולה.
זאת הזדמנות נפלאה ללמד אותם על רגשות, הדרך לבטא אותם ואיך לנהל אותם.
3. יצירת סביבה רגועה – שימו לב איך ועל מה אתם מדברים לידם.
אם אתם עצבניים ולחוצים הם מרגישים וזה עלול ליצור אצלם את אותן תחושות.
בימים של למידה מרחוק או בימים בהם חלה החמרה בביטחון ולימודים מבוטלים מכל סיבה שהיא:
4. שמירה שגרת בוקר – כחלק משגרת יום עודדו אותם לעשות את כל הפעולות שעושים בבוקר.
זה כולל: להתלבש, לאכול ולשתות, ובמידת האפשר לשלב פעילות ספורטיבית. בבית או בחוץ בהתאם לשמירה ולהנחיות של פיקוד העורף.
5. איכות על כמות – כמויות גדולות של זמן לא בהכרח משפרות את הלמידה.
לעיתים למידה של חצי שעה תהיה יעילה ואפקטיבית מלמידה של שעה או דחיסת חומר. עברו איתם על הנושאים וחלקו בצורה יעילה את הלמידה.
6. הפסקות גדולות יותר – עשו להם הפסקות גדולות יותר בזמן הלמידה ותאפשרו להם לבחור מה לעשות בזמן הזה.
חשוב לשלב גם פעילות גופנית כמו מתיחות, ריקוד או עליה וירידה במדרגות.
7. עודדו אותם על העשייה – הראו להם שאתם רואים את המאמץ וההשקעה.
גם אם זה דבר קטן פרגנו להם על כך ותהיו ספציפיים, למשל: "אני רואה את ההשקעה שעשית בפתרון התרגילים בחשבון וכל הכבוד לך על זה"
או "אני יודע שזה היה מאתגר ואני גאה בך שעשית".
8. למידה חברתית – ללמוד עם חברים הרבה יותר כיף מללמוד לבד.
בדקו האם ניתן לארגן מפגש של מספר חברים פרונטלי או בזום במטרה לעבור על החומר ולעשות חזרה.
מפגש זה יאפשר להם גם להתאמן על מיומנויות חברתיות ולהעמיק את מערכות היחסים.
9. טכניקות להתמודד עם חרדה ולחץ – אחת הפעולות שעוזרות לשחרר לחץ ומתח היא נשימה. תרגלו ביחד איתם נשימות,
או הורידו מהאינטרנט. גם צפייה בסדרות או סרטים שהם אוהבים, מצחיקים יעשו את העבודה ויסיחו את דעתם.
10. פעילות כיפית – אחת הדרכים ללמוד חומר היא דרך חוויה ומשחקים. ישנם המון משחקים ודרכים יצירתיות ללמוד נושאים.
אם תרצו ואתם אנשים יצירתיים המציאו משחקים ביחד איתם.
אין ספק שככל שם יהיו עסוקים בדברים שבשגרה הם יהיו יותר רגועים ונינוחים ותהיה להם פניות לקליטה והפנמה של חומר.
לכן, הרחיקו אותם ככל האפשר מחדשות, סרטונים ומידע שהם לא צריכים לשמוע/לראות/להיחשף אליהם.