שבר מעורב לשבר מדומה

שבר מדומה לשבר מעורב

איך הופכים שבר מדומה לשבר מעורב והפוך?

בכיתה ד’ מתחילים ללמוד בחשבון את נושא השברים. בהתחלה, הילדים לומדים את הבסיס – שברים פשוטים. לומדים לראשונה את המושג “שבר” ו-“שבר פשוט”, ממה הוא מורכב, איך הוא נראה וצורות שונות שלו. הם לומדים את השמות של השברים כמו חצי, רבע, שליש ושמינית. לומדים להבין מה המשמעות של המספר שנמצא למעלה ומה המשמעות של המספר שנמצא למטה ואיך קובעים מי למעלה ומי למטה. לאחר מכן מגיע השלב של פעולות החשבון. התלמידים לומדים לפתור תרגילים של חיבור וחיסור עם מכנה דומה ומכנה שונה בשילוב עם שאלות מילוליות.

לקורס המלא לחצו כאן

לחיוג לחצו 052-8658460
לאחר שסיימו את החלק הראשון הם עוברים לחלק הבא. שם קיימים שני מושגים שחשוב להכיר ולהבין והם נקראים “שבר מעורב” ו-“שבר מדומה”. שבר מעורב נקרא כך כיוון שהוא מעורב בשבר פשוט יחד עם שלם. שבר מדומה נקרא כך כיוון שהוא דומה לשבר המעורב.

שבר מדומה לשבר מעורב

שלבים להפיכת שבר מעורב למדומה

הילדים לומדים על הפיכת שבר מדומה למעורב ושבר מעורב לשבר מדומה במטרה להקל עליהם בפתרון התרגילים. הפיכת שבר מעורב למדומה כוללת שלושה שלבים: בשלב הראשון משתמשים בפעולת הכפל ומכפילים את השלם במכנה של השבר הפשוט. בשלב השני, משתמשים בפעולת החיבור ומחברים את המונה לתוצאה שקיבלנו בשלב הראשון, כלומר את התוצאה של השלם כפול המכנה. את התוצאה של השלב שני כותבים בתוצאה במונה, כלומר המספר שמופיע למעלה. בשלב השלישי, כל מה שנותר לעשות הוא להעתיק את המכנה של התרגיל למכנה של התוצאה. כלומר, המכנה לא משתנה אלא רק מועתק.

רב הטעות אצל ילדים בהפיכת שבר מעורב לשבר מדומה מתרחשת בעיקר בשני השלבים הראשונים. טעות ראשונה – הילדים לא שולטים בלוח הכפל ולכן כאשר הם מתבקשים לכפול את השלם במכנה הם מקבלים תוצאה שגויה. טעות זו מובילה לטעות נגררת כאשר עוברים לשלב השני ולכן התוצאה תהיה שגויה. טעות שניה, ילדים טועים בחישוב של פעולת החיבור וגם כאן תוצאה פעולת החיבור תוביל לתוצאה שגויה בתרגיל.

שבר מדומה לשבר מעורב

מניעת טעויות בתרגילי שברים

בכדי למנוע את הטעיות קיימות שתי אפשרויות. אפשרות אחת היא לחזור ולתרגל את לוח הכפל בדרכים קלות, פשוטות ומהנות כמו משחק. אפשרות שנייה היא לעבוד עם לוח הכפל באופן ויזואלי. כלומר להדפיס אותו כך שהילד רואה את הלוח מול העיניים כל הזמן ולא צריך לחשב את התוצאה. בדרך זו הילד גם ילמד את לוח הכפל וגם ימנע את הטעויות של הפיכת שבר מדומה לשבר מעורב.

 

בהפיכת שבר מדומה למעורב על הילדים קודם לזהות שאכן מדובר במדבר מדומה. איך ניתן לדעת? במידה והמונה יותר גדול מהמכנה מדובר בשבר מדומה. הפיכת השבר המדומה למעורב כוללת ארבעה שלבים: בשלב הראשון נבדוק כמה פעמים נכנס המכנה במונה. אחרי שמצאנו את המספר נרשום אותו בתשובה – זה השלם שלנו. בשלב השני נכפיל את השלם שרשמנו בתשובה במכנה ונרשום את התשובה בצד. בשלב השלישי נבדוק מה ההפרש בין התוצאה שרשמו בצד לבין המספר שרשום במונה. ההפרש הוא יהיה המונה בשבר המעורב שבתשובה. בשלב הרביעי והאחרון פשוט נעתיק את המכנה שהיה בתרגיל למכנה שבשבר הפשוט שבתשובה.

שבר מדומה לשבר מעורב

הפיכת שבר מדומה למעורב מורכב יותר לילדים ודורש יותר זמן עד שהוא מוטמע. לכן מומלץ להסביר אותו שלב אחרי שלב ולהמחיש על ידי דוגמאות וציורים. בכל פעם שהם טועים חשוב להראות להם היכן טעו ואיך לתקן. הטמעת המעבר משבר מדומה לשבר מעורב ומשבר מעורב לשבר דומה לוקחת זמן ולכן היו סבלנים. ככל שיתרגלו יותר כך החומר יוטמע יותר.

על מנת להקל על הילדים כך שתהיה להם חוויה נעימה, אנו בעט ללמוד פיתחנו קורס דיגיטלי ללימוד הנושא בקלות. הקורס מכיל 18 סרטוני וידאו ממוקדים ללימוד נושא השברים בצורה פשוטה וברורה.
הילד יכול לצפות בסרטונים בכל שלב ובכל זמן שנוח לו ללא הגבלה – לפרטים נוספים על הקורס לחצו כאן

מבטיחה לחזור בהקדם!

מלאו את פרטיכם בטופס הבא:

פרטייך נקלטו בהצלחה

תודה שפנית אלינו!

מבטיחה לחזור בהקדם!

מלאו את פרטיכם בטופס הבא:

אשמח לתת לכם הצעת מחיר!

השאירו את פרטיכם ואחזור אליכם

לפרטים נוספים
או הזמנה טלפונית

פתח תקווה