לימוד אותיות א ב לילדים – הרפתקה נפלאה
ילדים רבים מתרגשים להגיע ליום הראשון של הלימודים. בשלב זה חלקם מכירים מראש את אותיות ה א ב, במלואן או בחלקן ואחרים ילמדו אותן לראשונה במהלך השנה הראשונה. באופן טבעי חלק מהילדים מתקדמים במהירות גבוהה יותר מאחרים, אך חשוב לדעת כי גם אלו שמתעכבים עם הלימוד יגיעו לשלב שהם יודעים את כל האותיות, אך יתכן והם יצטרכו יותר תרגול אותיות א ב.
לימוד אותיות א ב לילדים יכול להיות מאתגר ויכול להיות חוויה. ככל שאנחנו, המבוגרים האחראיים על ילדינו נצליח ליצור חוויה חיובית, כך הלמידה תהיה מעמיקה ויסודית יותר. למידת האותיות היא הבסיס לשלבי הלמידה הבאים, לקריאה ולכל מקצוע באשר הוא. הילדים יצטרכו לקרוא לא רק כדי לפתוח ספר, אלא גם כדי לקרוא בעיות בחשבון ויצטרכו לכתוב תשובות במגוון נושאים. לימוד האותיות יכול להיות מאתגר, אך הוא יכול להיות הרפתקה נפלאה.
פחות לחץ יותר תרגול אותיות א ב
הכלל החשוב בלימודים הוא להפחית את הלחץ מהילדים, בעיקר בכיתות הנמוכות. הילדים ידעו לכתוב, אך אנחנו רוצים שהם יעשו זאת "בקצב" שיאפשר להם להתקדם מבחינת הלמידה ולהתקדם עם שאר הכיתה. לא כל הילדים מתקדמים באותו הקצב והם עשויים לחוות לחץ כשהם בכיתה. לחץ זה יכול להשפיע על חוויית הלמידה, והתפקיד של ההורים בשילוב המורה, הוא למתן את הלחץ ובמקומו להכניס תהליך למידת אותיות א ב לילדים מהנה ונינוח.
הילדים לא מנותקים ממה שקורה סביבם והם יכולים לראות את שאר הילדים כותבים בקלילות וכבר קוראים ספרים. הם נוטים להשוות את עצמם גם בלי שאנחנו נעשה זאת, ולכן אנחנו צריכים להצליח לעודד אותם ללמוד בקצב שלהם ולהגביר את התרגול בלי שהם ירגישו שהם "בעונש". המטרה שלנו צריכה להיות הפיכת הלמידה לחוויה מהנה.
את הלמידה החווייתית אפשר לבצע בדרכים שונות, במשחק ובציור. ישנם מספר משחקי אותיות לרבות פאזלים, חוברות צביעה, מגנטים שאפשר לשים על המקרר ולהפוך למילים ולוטו. אפשר לקנות אותיות א ב לילדים גדולות ולשים אותן על המקרר, בחדר השינה ומקומות שהילד לא ירגיש שהוא נאלץ ללמוד אלא שהוא פשוט יראה אותן כל הזמן וכך יתרגל אותן. באתר של עט ללמוד תוכלו למצוא משחקים שונים, ביניהם משחק מצוין המעודד ילדים לקרוא ולכתוב בעברית, ושמו "עת לאיית". לפרטים על המשחק לחצו כאן.
לקרוא ביחד וללמוד אותיות
לימוד אותיות א ב נעשה גם תוך כדי קריאה כאשר הקריאה עצמה יכולה להיות מהנה מאד. יש לזכור כי ילדים קטנים לא תמיד מצליחים לקרוא וגם אם כן, הם יכולים להתעייף מאד מהמשימה. התפקיד של ההורים הוא לגרום לחוויית הקריאה להימשך כמה שיותר שנים קדימה ולכן מומלץ להמשיך ולהקריא לילד. קריאה משותפת יכולה להקל עליו, לגרום לו להתחבר לעולם הקריאה ולסייע בזיהוי האותיות. אפשר לתת לילד לקרוא חלק מהספר אך אם הוא טוען שהוא מתעייף או לא רוצה להמשיך בעצמו, כדאי להחליף אותו.
אנחנו אוהבים לשמוע סיפורים, גם בתור מבוגרים ולכן כהורים חשוב לשמר את החוויה ולהציע לילד להקריא לנו בעצמו כשהוא מרגיש בטוח. הדבר נכון לכיתה א אך יכול להיות רלוונטי גם בכיתה ג ואחריה. ככל שהלימוד מהנה יותר כך הוא עמוק, נכון ויסודי יותר.