לימוד קריאה לילדים
אחת המיומנויות הקריטיות, אותן רוכשים הילדים, מלווה אותן לאורך חייהם ומשפיעה על תחומים רבים, היא הקריאה. לימוד קריאה לילדים הוא תהליך מתמשך שמתחיל בגן, שם לומדים הילדים על האותיות בשפה העברית, ממשיך עם כניסתם לכיתה א', מתבסס עם השנים וממשיך כל חייהם. יכולת קריאה מצריכה מהילד יכולות קוגניטיביות שמתפתחות עם השנים ולכן זוהי מיומנות נרכשת.
רכישת הקריאה יכולה להיות קלה ופשוטה לילדים מסוימים והם חוצים שלב זה בקלות, אך יכולה להיות מתסכלת ומתישה לילדים אחרים. כדי להקל גם על ילדים שחווים קשיים חשוב לוודא שהבסיס הוטמע כמו שצריך, לבדוק האם מדובר בלקות למידה, או דיסלקציה שלא אובחנה ולתת מענה מותאם.
לקורס המלא לחצו כאן
לימוד קריאת בעברית לילדים מתחיל בזיהוי כל האותיות בשמן. לכן מומלץ להראות תמונה של מספר אותיות למשל, ל', ר, ח', ד' וכו. אם והילד מזהה, ניתן להמשיך לכל האותיות אם לא – כדאי לעצור, לחזור לבסיס, לעבור על האותיות לאט לאט, בקצב שלו, עד שהוא מזהה את כולן. על מנת להפוך את זה לחוויה מהנה אפשר להדפיס דפי צביעה של האותיות, להדביק על חפץ מסוים פתק עם האות הראשונה. למשל, להדביק על השולחן פתק עם האות ש' ולבקש ממנו להגיד בקול איך קוראים לאות. אפשרות נוספת היא להשתמש בתחום האהוב עליו, למשל, כדורגל, ומתוכו לבחור מילים שאותן ניתן לכתוב, לצייר או להדפיס והוא צריך לזהות את האות הראשונה.
זיהוי צלילים של כל אות
בשלב הבא, הילד צריך לזהות את הצליל של כל אות. הכוונה היא – רק האות, בלי סימן ניקוד כלשהו, אלא רק את הצליל. ניתן להציג לו כל פעם אות אחרת ולבקש ממנו להגיד את הצליל. אם למשל הוא רואה את האות שין ואומר שין להגיד לו ששין זה השם של האות, ומיד לשאול איך הצליל. לאחר מכן, עליו לדעת לכתוב אותה. תוכלו לבדוק זאת בקלות כאשר תגידו לו לכתוב את האות ג', ב', ת', ועוד. אם הוא יודע אז אפשר להמשיך לכל האותיות. אם לא, כדאי לעצור ולתרגל ואת האותיות שהוא לא יודע.
שלב זה קריטי מאחר והוא מהווה את הבסיס גם לכתיבה. הכתיבה אצל ילדים שרק מתחילים קרוא וכתוב מסתמכת על שמיעת הצלילים של האותיות ולכן אם הם לא ישלטו בצלילים הם יחוו וקושי ותסכול בשלב זה.
חשוב לדעת שבראשית הכתיבה יש מושג שנקרא "כתב מראה" שבו הילדים כותבים את האותיות הפוך. זאת תופעה מוכרת וידועה שמתרחשת אצל ילדים עד גיל 7 ומסתדרת לאחר תרגול. מחקרים הראו כי תופעה זו לא מעידה על אינטליגנציה וכי ילדים שכתבו כתב ראי התפתחו באופן תקין ולכן אין כל סיבה לדאגה.
הכרה וזיהוי סימני ניקוד
השלב הבא מתייחס להכרה וזיהוי של סימני הניקוד: קמץ, פתח, חיריק, שווא ועוד, על כל אות. הקושי העיקרי בשלב זה מגיע במעברים מסימן ניקוד אחר לאחר. בשלב הראשון, על הילד לזהות את האות, אחר את הצליל, לשלב את סימן הניקוד המתאים לו ורק אז הוא מחבר הכל למילה שאותה הוא קורא בקול רם. כל התהליך הזה נקרא פענוח והוא מתקיים במוחו של הילד. כאשר שלב אחד לא עובד כמו שצריך הוא לא יצליח לקרוא.
אנו בעט ללמוד מאמינים שבעזרת כלים נכונים והכוונה כל אחד יכול לקרוא, לכן יצרנו קורס דיגיטלי ללמוד האותיות בצורה נכונה ויעילה בכתב. לפרטים אודות הקורס לחצו כאן.