למדו את ילדכם מהו שבר מדומה
ילדינו צריכים להתמודד עם משימות למידה שונות לאורך היום. לכל ילד וילדה ישנם מקצועות שהם מתמודדים איתם בקלות רבה ועם האחרים קשה להם יותר. אחד מהתפקידים שלנו, ההורים הוא לעזור להם לצלוח את משימות הלמידה, אך לעתים גם אנחנו צריכים עזרה והסברים במיוחד כי עבר זמן רב מאז שלמדנו את חומר בית הפספר. במדריך זה נעזור לכם ללמד את ילדכם על שבר מדומה.
לקורס המלא לחצו כאן
הקדמה – מהו שבר מדומה?
בשלוש השנים הראשונות בבית הספר, למידת החשבון מתמקדת במספרים שלמים. הילדים לומדים להוסיף (ועוד) ולהפחית (פחות) ולאחר מכן להכפיל ולחלק. בכיתה ג' מתחילים התלמידים להתקדם אל עבר המספרים הלא שלמים והחומר מתחיל להסתבך יותר ויותר. כמו התלמידים, גם ההורים מסתבכים ולכן כדאי להכיר קודם כל את חומר הלימוד ולהבין מה הילדים צריכים לדעת.
השבר המדומה הוא שבר בו המונה גדול יותר מהמכנה ולכן אפשר להפוך אותו למספר מעורב. המונה הוא המספר שנמצא בחלקו העליון של השבר. המכנה הוא המספר הנמצא בחלקו התחתון של השבר. במקרה שלנו, המונה יהיה יותר גדול מהמספר התחתון ולכן בסופו של דבר נקבל מספר שלם ולצידו שבר שלעתים נוכל לצמצם אותו.
המילה "מדומה" נועדה להגיד לנו שבעצם נדמה לנו שאנחנו חייבים להישאר במסגרת השבר אך זהו "מספר בתחפושת". זה הדבר הראשון שכדאי ללמד את הילדים ככל שהם יבינו כיצד התוצאה יכולה להיראות. בסופו של דבר כך יהיה להם קל יותר להבין את "שרשרת התרגיל".
דוגמאות של שבר מדומה שיעזרו לילדכם להבין את התרגיל
כל מי שמלמד חשבון צריך לשאוף להפוך את התרגילים לפשוטים ככל האפשר. לכן, ננסה לחלק את הלימוד למספר שלבים.
התחלה קלילה
אמרנו כי שבר מדומה הוא בעצם תחפושת של מספר שלם שלצידו נמצא שבר, אך למעשה לא חייב להיות לידו שבר. לכן, התרגיל הראשון שנוכל להשתמש בו יהיה שווה למספר "1". למשל נציע לילדינו תרגילים כמו:
7/7 =
26/26 =
82/82 =
בכל התרגילים הללו התוצאה היא כמובן תהיה "1" . אולי לנו זה נשמע פשוט, אבל זו דרך להראות לילדים כי ישנה יותר מדרך אחת בלבד להציג מספר שלם. כדאי תמיד להתחיל עם תרגילים שלילדים יהיה קל להתמודד מולם. מספרים חיוביים יהיו קלים יותר לצמצום ולכן התרגילים הבאים יוכלו להיות הדגמה טובה:
4/2 =
8/4 =
אלו דוגמאות שתאפשרנה לילדים לקבל תוצאה של מספר אחד שלם ולאחריהן נוכל להמשיך לתרגילים עם שבר לצד מספר שלם.
שברים יותר מורכבים
המטרה היא לעלות בכל פעם רמה ולהמשיך לשברים שיש להם שאריות. נוכל לתת לילדינו את הדוגמאות הבאות:
3/4=
6/7 =
לאחר מכן נוכל להמשיך למספרים גדולים יותר כגון:
12/5 =
24/10 =
לסיכום – התחילו מהבסיס ועלו יחד ברמת הקושי
פעמים רבות הורים מנסים לעזור לילדיהם עם שיעורי הבית כאשר לא פעם הקושי הוא בבסיס. רגע לפני שתתחילו לעבוד על החומר שהכיתה נמצאת בו, כדאי לבחון היכן נמצא הקושי והאם הילד מבין את היסודות או לא. מסיבה זו ההמלצה היא להתחיל משברים שיוצרים מספר שלם ובהדרגה להתקדם לעבר המספרים ה"גדולים" שפעמים רבות נראים גם מפחידים יותר.
אם אתם מחפשים מידע על לימוד שברים כיתה ה אתם יכולים למצוא אותם באתר של עט ללמוד. המטרה שלנו היא להפוך את הלמידה למהנה ופשוטה במיוחד כאשר מדובר בנושא שילדים מסתבכים בו. כל מה שצריך זה הסבר פשוט ותרגול שקל להתחבר אליה. ולכן פיתחו קורס דיגיטלי המכיל 18 סרטוני וידאו ללימוד נושא השברים בצורה פשוטה וברורה עם דפי עבדוה לתרגול והטמעה.
הילד יכול לצפות בסרטונים בכל שלב ובכל זמן שנוח לו ללא הגבלה – לפרטים נוספים על הקורס לחצו כאן